School Nomenclature in Dalmatia in the Second Half of the 19th Century
Schlagworte:
education, terminology, Dalmatia, CroatianAbstract
Creating one’s own nomenclature is one of the most important tasks which a standard language needs to meet during the process of language planning. During the 19th century, Dalmatia was under the strong cultural and political influence of the Austro-Hungarian Empire. Croatia’s position within the Austro-Hungarian empire promoted great linguistic efforts aimed at improving the status of the Croatian language, not least by systematically strengthening its terminology. In this paper, the authors deal with the issue of academic terms in 19th-century Dalmatia. The aim of this paper is primarily to inventory school terminology in Dalmatia in the second half of the 19th century and compare it with today’s usage. A large number of terms related to education in the 19th century is still present in today's academic terminology.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Mit Einreichung zur Veröffentlichung wird das Copyright für den jeweiligen Beitrag an den Harrassowitz Verlag / Zeitschrift für Balkanologie übertragen. Nach dem Erscheinen des Beitrags in der Zeitschrift für Balkanologie ist in Rücksprache mit der Redaktion und mit Hinweisen auf den Ort der Erstveröffentlichung eine Veröffentlichung an anderer Stelle möglich.
Es sollte sich bei eingereichten Beiträgen um Originalbeiträge handeln, die an keiner anderen Stelle in weitgehend gleicher Form oder mit weitgehend gleichen Inhalten veröffentlicht bzw. zur Veröffentlichung eingereicht wurden. Autor/innen müssen Sorge dafür tragen, dass sie das Copyright bzw. eine Nutzungslizenz für jegliches in einem Beitrag verwandte Material (z.B. Fotos) haben.