The Question of a Contemporary Greek-Orthodox Economic Ethic
Abstract
It is broadly acknowledged that the Weberian thesis established a clear theoretical background as regards the foundations of capitalism. Moreover, in the meanwhile capitalism has become the universal economic standard, a sine qua non, but that does not necessarily entail that cultures that do not adhere to the corresponding Protestant Ethic find it easy to subscribe to its fundamentals that are the constitutive, foundational elements of the capitalist model. Therewith emerges the issue of a non-Protestant equivalent, and specifically a Greek-Orthodox antipode, particularly in light of the Greek debt crisis, which gave rise to Eurosceptic social and ecclesiastical attitudes. Hence, the main endeavour of this paper is to identify this vacuum and shed some light on its particulars, given that for the most part it is moral platitudes and generalisations that one came across in the public sphere, devoid of concrete arguments as regards the application of a presumed Greek-Orthodox economic ethic within the contemporary socio-political context. In the greater scheme of things then, the question is whether an alternative as such could be even possible and plausible.Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Mit Einreichung zur Veröffentlichung wird das Copyright für den jeweiligen Beitrag an den Harrassowitz Verlag / Zeitschrift für Balkanologie übertragen. Nach dem Erscheinen des Beitrags in der Zeitschrift für Balkanologie ist in Rücksprache mit der Redaktion und mit Hinweisen auf den Ort der Erstveröffentlichung eine Veröffentlichung an anderer Stelle möglich.
Es sollte sich bei eingereichten Beiträgen um Originalbeiträge handeln, die an keiner anderen Stelle in weitgehend gleicher Form oder mit weitgehend gleichen Inhalten veröffentlicht bzw. zur Veröffentlichung eingereicht wurden. Autor/innen müssen Sorge dafür tragen, dass sie das Copyright bzw. eine Nutzungslizenz für jegliches in einem Beitrag verwandte Material (z.B. Fotos) haben.